Η
Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπερψήφισε σήμερα την
προτεινόμενη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέσω της ενίσχυσης της
ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα (σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων της ΕΕ - ETS).
Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια ενεκρινε με ψήφους 379 υπέρ,
263 κατά και 57 αποχές τις προτάσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος, ενώ
υιοθετήθηκαν και διάφορες τροπολογίες.
Το αποτέλεσμα της σημερινής ψηφοφορίας εκτιμάται ως
ικανοποιητικό για την Ελλάδα, καθώς η ΔΕΗ και η ελληνική
τσιμεντοβιομηχανία και η βιομηχανία ασβέστου, κατοχύρωσαν το δικαίωμα να
ενταχθούν, ομαλά και με βάση τα πραγματικά δεδομένα, στις προβλέψεις της
έκθεσης ΕΤS, που αφορά στην εμπορία ρύπων.
Συγκεκριμένα,
η απόφαση σφραγίζει το δικαίωμα της ΔΕΗ να έχει πρόσβαση στο καθεστώς
εμπορίας ρύπων μέσω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού. Η αρχική πρόβλεψη
αφορούσε υπολογισμό με βάση το έτος 2013, όταν και η Ελλάδα δεν πληρούσε τις
προϋποθέσεις για να συμπεριληφθεί σε τέτοια ρύθμιση με βάση το ύψος του ΑΕΠ
της, ενώ μετά από την εγκριθείσα τροπολογία, στο έτος αναφοράς προστέθηκαν το
2014 και το 2015, έτη κατά τα οποία τα μεγέθη της οικονομίας είχαν χειροτερέψει
λόγω της ύφεσης.
Με
αυτό τον τρόπο, η Ελλάδα εντάσσεται στους δικαιούχους του Ταμείου
Εκσυγχρονισμού της ηλεκτροπαραγωγής.
Αυτός
είναι και ο λόγος για τον οποίο η ΔΕΗ δηλώνει την ικανοποίησή της για το
αποτέλεσμα της σημερινής ψηφορίας μέσω σχετικής ανάρτησης στο twitter:
Σημειώνεται,
ότι η σημερινή απόφαση της Ολομέλειας δεν κλείνει οριστικά το θέμα, αλλά
διαμορφώνει το πλαίσιο των επικείμενων συζητήσεων με το Συμβούλιο.Πλέον, θα
ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με τη μαλτέζικη προεδρία του Συμβουλίου,
προκειμένου να οριστικοποιηθεί η προτεινόμενη ευρωπαϊκής οδηγία.
Θυμίζουμε
ότι στις 15 Ιουλίου 2015, η Κομισιόν δημοσίευσε την πρότασή της για την
τέταρτη φάση του συστήματος εμπορίας ρύπων. Στόχος της πρότασης είναι η μείωση
των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της Ένωσης έως το 2030, τουλάχιστον
κατά 40% κάτω από τα επίπεδα του 1990, η προώθηση της καινοτομίας και ο εκσυγχρονισμός
της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Ακολούθησε
η συζήτηση στις Επιτροπές Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προτού οδηγηθούμε σήμερα
στη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Τι αποφάσισε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Η
πλειοψηφία των ευρωβουλευτών στήριξε την πρόταση της Επιτροπής
Περιβάλλοντος για μείωση του αριθμού των διαθέσιμων προς δημοπράτηση
δικαιωμάτων εκπομπών κατά 2,2% ετησίως και πρότειναν το διπλασιασμό του
ποσοστού εισαγωγής για το αποθεματικό για τη σταθερότητα της αγοράς, κάτι που
θα οδηγήσει στην απορρόφηση των περίσσιων δικαιωμάτων.
Με
τη σημερινή απόφαση, η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τοποθετήθηκε υπέρ
της αύξησης του λεγόμενου «συντελεστή γραμμικής μείωσης» (η ετήσια μείωση
των δικαιωμάτων που θα δημοπρατηθούν) κατά 2,2% από το 2021, σε αντίθεση με το
1,74% που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Ο γραμμικός συντελεστής «θα τελεί υπό
επανεξέταση με στόχο να αυξηθεί στο 2,4% το νωρίτερο έως το 2024»,
υπογραμμίζεται στην απόφαση.
Επίσης,
η σημερινή απόφαση ενισχύει την ικανότητα του αποθεματικού να
απορροφά την περίσσεια δικαιωμάτων στην αγορά. Όταν αυτό συμβεί το αποθεματικό
θα μπορεί να απορροφά έως και το 24% των πλεοναζόντων δικαιωμάτων ετησίως για
τα πρώτα τέσσερα χρόνια, δηλαδή το διπλάσιο της τρέχουσας ικανότητάς του.
Ακόμα,
εγκρίθηκε η αφαίρεση 800 εκατομμυρίων δικαιωμάτων εκπομπών από το
αποθεματικό από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Σύσταση και χρηματοδότηση ταμείων
Δύο
ταμεία θα συσταθούν και θα χρηματοδοτηθούν από τη δημοπράτηση των δικαιωμάτων
εκπομπών. Ένα Ταμείου Εκσυγχρονισμού, το οποίο θα έχει στόχο τη βελτίωση
της ενεργειακής απόδοσης και τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων
ορισμένων κρατών μελών με κατά κεφαλήν ΑΕΠ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ,
και ένα Ταμείο Καινοτομίας που θα παρέχει οικονομική στήριξη στις ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας, στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα και στα έργα καινοτομίας χαμηλών
εκπομπών άνθρακα.
Υιοθετήθηκε
επίσης η πρόταση για τη σύσταση «Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης» για τη στήριξη
περιοχών με υψηλό μερίδιο εργαζομένων σε εξαρτώμενους από τον άνθρακα τομείς.
Το ταμείο θα βοηθά στην προώθηση της απόκτησης νέων δεξιοτήτων και στην
ανακατανομή του εργατικού δυναμικού που επηρεάζεται από τη μετάβαση των θέσεων
απασχόλησης σε μια οικονομία χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών.
Αεροπορία και ναυτιλία
Ο
τομέας των αεροπορικών μεταφορών πρέπει να λάβει 10% λιγότερα δικαιώματα από το
μέσο όρο της περιόδου 2014-2016, προκειμένου να ευθυγραμμίσει τις προσπάθειές
του με τους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας, επισημαίνουν οι ευρωβουλευτές. Τα
έσοδα από τη δημοπράτηση των δικαιωμάτων στον τομέα της αεροπορίας θα
χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος στην ΕΕ και σε
τρίτες χώρες.
Στην
απόφαση του ΕΚ τονίζεται ότι, ελλείψει ενός συγκρίσιμου συστήματος που να
λειτουργεί στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), οι εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία που βρίσκονται εντός λιμένων, καταπλέουν σε
λιμένες ή αποπλέουν από λιμένες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Ακόμα,
προτείνεται η δημιουργία ενός «Ταμείου Ναυτιλίας για το Κλίμα» με σκοπό τη
βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη στήριξη των επενδύσεων σε καινοτόμες
τεχνολογίες με στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα
της ναυτιλίας.
Υιοθετήθηκε η τροπολογία για την ένταξη της Ελλάδος στο νέο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Εκσυγχρονισμού
Η
Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την τροπολογία που κατατέθηκε με
πρωτοβουλία του Νίκου Ανδρουλάκη και τη συνεργασία σχεδόν όλων των Ελλήνων
Ευρωβουλευτών ώστε να ενταχθεί η Ελλάδα στο νέο Ταμείο Εκσυγχρονισμού του
Ηλεκτροπαραγωγικού Τομέα που δημιουργείται για την περίοδο 2021 - 2030.
Η
προϋπόθεση για να συμμετάσχει μία χώρα στο εν λόγω ταμείο είναι το ΑΕΠ της να
βρίσκεται κάτω από το 60% του Ευρωπαϊκού Μέσου Όρου το 2013. Η Ελλάδα τη χρονιά
εκείνη βρισκόταν λίγο πάνω από το 60% ενώ το 2014 έπεσε στο 59%, με αποτέλεσμα
όμως να μην μπορεί να επωφεληθεί από την εξαίρεση αυτή. Για το λόγο αυτό η
Τροπολογία που κατατέθηκε, προσθέτει ως χρονιά υπολογισμού τόσο το 2014 όσο και
το 2015..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου